MUTLU ÇOCUK NASIL YETİŞTİRİLİR?
Mustafa TAŞKIN
Ağustos 2015
Meram/KONYA
Günümüzde, toplumsal anlamda yaşanılan değişim ve dönüşüm
insanları yalnızlaştırdığı gibi, çocuklarımızda ne yazık ki bu yalnızlıktan paylarını
almaktadırlar.
Toplumdaki genel mutsuzluk ve depresyon hali çocukları da
ciddi şekilde etkilemektedir. Mutsuz çocuklarda bir çok davranış problemi
ortaya çıkmaktadır. Çocukların mutluluğu konusunda da anne babaların üzerine
büyük sorumluluklar düşmektedir. Bir çok anne baba, çocukların mutluluğu denilince
çocuğun başarısını ve derslerindeki üstün gayretini anlıyor. Bu anlayış ne yazı
ki doğru bir anlayış olmaktan uzaktır. Şimdi bu yazıda çocukları mutluluğa
götüren yolları ana başlıklar halinde sıralayacağız.
1-
Çocukların mutlu olması için ilk kural anne
babanın mutlu olmasıdır. Anne baba mutlu olmayı bilmiyorsa çocuklarda mutlu
olmayı öğrenemeyecek ve mutsuz birer birey olacaklardır. Çocuğa empati ve
ilişki kurma süreci öğretilmelidir.
2-
Çocuklara
kapasitelerinin üzerinde sorumluluklar verilmemeli, her konuda mükemmeliyetçi
olmaları beklenmemelidir. Mükemmeliyetçi ailelerin çocuklarında kaygı
bozuklukları problemi ortaya çıkıyor. Çocuğun çabası gözardı edilmemelidir.
3-
Mutsuzluk, düşünme şeklidir. Çocuklara iyimser
olmak öğretilmelidir. Anne baba olaylara pozitif bakmayı öğrenmelidir. Aksi
durumda çocuklarda hayata olumlu bakış açısına sahip olmazlar.
-
Her tıkırtıyı, kötümser birisi ve tehlike olarak algılayanlar olduğu gibi,
rüzgar, kedi olarak algılayanlarda olabilir. Bardağın dolu kısmını görmek mutlu
olmaya götürür.
4-
Çocukla
oyun oynanmalı, nitelikli zaman geçirilmeli, birlikte etkinlik yapılmalıdır.
Çocukların hayal güçlerini kullanabileceği oyunlar oynanmalıdır. Bırakalım
oyunun kurallarını kendileri belirlesin.
5-
Çocukların değer yargıları geliştirilmelidir.
Mesela kullanmadığı oyuncakları bağışlamayı öğrenmeli, eski gazetelerin geri
dönüşümü vs anlatılmalıdır.
6-
Espri yapılmalı, fıkralar anlatılmalı çocukla
birlikte eğlenilmelidir.
7-
Çocuk iyi
bir iş yaptığında muhakkak tebrik edilmeli, hangi konularda başarılı olduğu
anlatılmalı, tebrik gerekçesi ayrıntılı söylenmelidir, tebrikler hediye ile
olmak zorunda değil, sözle de ödüllendirilebilir.
8-
Çocuğu
sağlıklı beslemeli, beslenmesine dikkat edilmelidir. Yemek saatleri işkence saatine dönüşmemelidir.
9-
Çocuğu kucaklamalı, ona sarılmalı, o öpülmeli,
ona gülümsenmelidir. Bütün bunlar çocukla sevgi iletişimi kurmanın yollarıdır. Çocuk
ile duygusal iletişim kurulmalıdır.
10-
Çocuk
dinlemeyi öğrenmelidir. Onu dinlerken başka şeylerle ilgilenilmemelidir. Çocuğu
dinlerken göz teması kurulmalı, kendisini anlaşıldığı mesajı verilmelidir.
11-
Karşılaştıkları güçlükleri kendi başına aşması
için çocuk desteklenmelidir. Merdivenden kendisi inmek istiyorsa, tedbiri alınmalı
ve önünden kontrol ederek inmesi sağlanmalıdır. Yardım etmek istiyorsa zarar görmeyeceği
şekilde cesaretlendirmekte fayda vardır.
12-
Gereksiz kısıtlamalarla çocuk sıkılmamalıdır. Enerjisini
ve heyecanını dışa atmasını sağlayan fırsatlar oluşturulmalıdır. Çocukların her
hareketini gözleyen, her kararına müdahale eden aileler, çocukların endişeli,
kendine güvensiz ve yeni deneyimler karşısında korkak çocuk olmasına sebebiyet
verirler.
13-
Eşler arası iletişime dikkat edilmelidir. Eşler
ihmale gelmez. Evde yaşanan sorunlar çocukları sandığımızdan daha fazla
etkiler.
14-
Anne baba ruh sağlığını korumalı ve gerekli
durumlarda destek almayı ihmal etmemelidir.
15-
Ergenlik dönemlerinde hoşgörü sınırı birazcık
esnetilmelidir. Bu dönemde ilişkiler kesinlikle koparılmamalıdır.
16-
Anne baba çocuğu iyi tanımalı, duygu durumları,
sevinçleri, üzüntüleri hissedilmeli, problemlerine zamanında ve doğru
yöntemlerle müdahale edilmelidir.
17-
Çocuğa, eğitim ve öğretimin önemi konusunda
teşvik edici davranışlar sergilenmelidir.
18-
Anne baba çocuğuna sağlıklı bir rol model olmalıdır.
19-
Çocuğun gelişimine uygun şekilde dini, manevi ve
ahlaki eğitim verilmelidir.
20-
Çocuklar akrabalarıyla tanışmalı, onlarla
birliktelikler kurmalıdır.
21-
Çocuklara bir ideal sahibi olması konusunda
destek olunmalıdır.
22-
Çocukların hayatlarında örnek alabileceği
kişiler olmalı ve bu kişiler birlikte belirlenmelidir. Anne baba bu konuda
duyarsız olursa çocuklar olumsuz kişileri örnek alabilir.
23-
Tv, internet, tablet vs teknolojik cihazlarla
irtibatı kontrol edilmeli, kullanımına sınırlar getirilmelidir. Çocuklardan
ilgi çekilince çocuklar kendilerini olumsuz bir yöne kanalize edebilir.
24-
Çocuklar sportif faaliyetlere yönlendirilmelidir.
Burada çocuk hem enerjisini boşaltma imkanı yakalar, hem de sosyal
birliktelikler kurar, diğer yandan dayanışmayı, ekip ruhunu, üzülmeyi ve
sevinmeyi fazlasıyla hisseder.
25-
Arkadaş çevresi ve sosyal ilişkilerinde
belirsizlik olmamalıdır. Anne baba çocuklarının arkadaş çevresini tanımalı,
olası risklere karşı önceden tedbirleri almalıdır. Çocukların arkadaşlarının
aileleri ile tanışılabilir.
26-
Anne baba çocuğun gelişimine uygun olarak evde
ve mahallede ve okulda gerekli güvenlik tedbirlerini almalıdır.
27-
Anne baba, çocuğun okulu ve öğretmeni ile
başarılı bir iletişim gerçekleştirmelidir. Çocuğun okuldaki tavırları,
davranışları, ders durumları vs hakkında yetkililerden bilgi alınmalı ve
çocuğun geleceğine dair koordinasyon içerisinde bir plan ve program
gerçekleştirilmelidir.
28-
Anne baba, çocuğuna kanaat etme ve şükür duygusu
kazandırmalıdır. Bu duyguyu öğrenemeyen çocuklar tatminsiz, şükürsüz, kıymet
bilmez, savurgan, hırçın ve son olarak da mutsuz birer birey olurlar.
Yukarıda sıralamış olduğumuz bu maddelere riayet edebilen
ebeveynlerin çocuklarının mutlu birer çocuk olacakları düşünülmektedir. Toplumsal
yapımızda meydana gelen olumsuz değişim ve dönüşümlerden çocuklarımızı
kurtarabilmemiz, tamamen biz ebeveynlerin genel olarak bu konudaki
duyarlılığına bağlıdır. Anne babaların bu konudaki farkındalık duyguları,
çocuklarımızın geleceğini şekillendirecektir. Aksi takdirde çocuklarımızın
aşırı serbest bırakılması ve anne babanın vurdumduymazlığı, çocuklarımızı,
dolayısıyla ailemizi ve son olarak da toplumumuzu yaşanılmaz bir ortamın
içerisine sürükleyecektir.
Yorumlar
Yorum Gönder